"Kytkös" on rikkaiden ja köyhien välilläSunnuntai 29.11.2009 klo 16:06 - Jussi Saramo Katselin juuri Ylen mainiosta Areenasta perjantain A-Zoom -ohjelmaa, jossa aiheena oli työttömien köyhyys. Ylen A-ohjelmat ovat parasta suomalaisessa televisiossa, joten odotin ohjelmalta paljon. Jouduin valitettavasti pettymään. Kaikissa muissa Pohjoismaissa sekä ansioturva että perusturva ovat paljon suomalaisia parempia. Suomessa ansioturva on poikkeuksellisen alhainen. Täytyy kysyä, miksi itsensä vakuuttaneet ja ilman työtä jääneet joutuisivat maksamaan suurituloisten veronalennuksia, joihin valtion taloudellinen pelivara on viime vuosina laitettu?
Oikeiston ja vihreiden ideologisen köyhien kurjistamisen ymmärtää, mutta on erikoista, että pieni osa vasemmistoakin on saatu mukaan työttömien vastakkainasetteluun. Puhuminen ”kytköksestä” olisi syytä jättää historiaan, ja puhua asiasta sen oikealla nimellä: työttömien tasa-arvoisesta kohtelusta. Kytkös on lähinnä köyhien köyhtymisen ja rikkaiden rikastumisen välillä. Työttömien vastakkainasettelu on typerää. |
|
|
29.11.2009 17:22
Vasemmistoliittolainen
Parasta olisi tietenkin olla "pakkojäsenyys kassassa", elim että nostettaisiin työttömyysvakuutusmaksuja työntekijöille ja -teettäjille (samalla kuin valtion rahoitusta lisätään). Näin ei olisi mahdollista tippua ansiosidonnaiselta koska ei ole liittynyt kassaan. |
|
29.11.2009 18:13
Riina
Jussi, kirjoitit että "nykyisin valtio kohtelee kaikkia työttömiä tasa-arvoisesti". Väärin! Iso osa työttömistä EI saa EDES peruspäivärahaa, vaan työmarkkinatukea, joka puolestaan on riippuvainen puolison tuloista. Puolison tulojen ei tarvitse olla kuin hieman päälle 2000 euroa kuussa, kun työmarkkinatuen jo menettää kokonaan. |
|
29.11.2009 18:16
Riina
Vielä: suurin osa peruspäivärahalla elävistä ei saa sossusta mitään, koska heillä on tilillä säästöjä. Vaikka kuukausitulot jäisivät alle minimitoimeentuorajan, lisärahaa ei tosiaan saa, ellei ole täysin persaukinen. Tämä ei kannusta ihmisiä suunnittelemaan ja hallitsemaan omaa rahankäyttöään ja säästämään isompia ostoksia tai ns. "pahaa päivää" varten. Toisekseen isoa osaa köyhistä ei nappaa mennä sossuun anelemaan almuja ja esittelemään tiliotteitaan.
|
|
29.11.2009 19:48
Työtön köyhä
En välttämättä ole kanssasi samaa mieltä. Ns. kassapäivät max 500 pv, kun taas työmarkkinatuki/peruspäiväraha saattaa olla koko loppuelämän "työ"putki. Ja toisaalta, valtaosa näistä 2. luokan päivärahoilla elävät EIVÄT käy sossussa. Kuten esim. itse.
|
|
29.11.2009 23:07
Jussi Saramo
Riina: olen samaa mieltä siitä, että turvaverkoille pitää tehdä kokonaisuudistus. |
|
29.11.2009 23:10
Jussi Saramo
Työtön köyhä: Yksilökohtaisia eroja on paljon ja järjestelmä pitäisi tehdä joustavammaksi. Kun tehdään politiikkaa on kuitenkin pakko käyttää tilastoja ja kokonaislukuja. Niiden perusteella kassojen rahat vähentävät merkittävästi sosiaalituen tarvetta.
|
|
29.11.2009 23:11
Jussi Saramo
"Vasemmistoliittolainen": Järjestelmän kokonaisuudistus olisi hieno asia. Valitettavasti nyt joudutaan taistelemaan porvarihallitusta vastaan joka haluaa huonontaa nykyjärjestelmää entisestään. Meidän on pakko tehdä politiikkaa myös tässä ajassa, jos haluamme puolustaa huonossa asemassa olevia ihmisiä.
|
|
30.11.2009 11:03
puudeli
Sosiaalitoimen byrokratia ja vaatimukset ovat ihmisarvoa alentavia. Vaikka sieltä hakemalla persaukinen voikin saada lähes saman toimeentulon kuin ansiosidonnaista saava, on kynnys suuri. Samalla pitää muistaa, että sosiaaltoimen tuet eivät kannusta hankkimaan mitään työtä. |
|
1.12.2009 15:07
sakke
Onko tuossa Vanhasen II hallituksen veronalennukset -pylväässä mukana myös asteikkotarkistukset joilla verotus pidetään entisen tasoisena?
|
|
2.12.2009 17:14
Jussi Saramo
Asteikkotarkistukset eivät todellakaan ole pitäneet verotusta entisen tasoisena. |
|
9.12.2009 20:24
Veli-Matti Partanen
Haluaisin vain huomauttaa, että Osmo Soininvaara blogissaan on vastannut Jussille: http://www.soininvaara.fi/2009/12/09/vasemmisto-pitaa-koyhat-koyhina/
|
|
9.12.2009 22:41
Jaakko Meriläinen
"Valtio ei osallistu ansiosidonnaisen rahoittamiseen, se kerätään työntekijän ja -antajan pussista". |
|
10.12.2009 11:35
Jorma Nordlin
"Tilanne on käännetty nurin niskoin: puhutaan, että ansiosidonnaisen ja perusturvan ?kytkös? pitää lakkauttaa, |
|
10.12.2009 11:39
Jorma Nordlin
Toinen oleellinen juttu näille ansiosidonnaisella oleville, joka pitäisi ottaa huomioon tässä vasemmistolaisessa politiikassa. Nyt kun kytketään nämä perustoimeentulon ja ansiosidonnaisen päivärahan korotukset yhteen, eikä poliittista tahtoa ole korottaa molempia, eikä vasemmisto halua tätä kytköstä purkaa, niin siitä seuraa, että monelle ansiosidonnaisella elävälle tämä haitta realisoituu, koska ei voi tietää kenestä tulee pitkäaikaistyötön työmarkkinat ovat niin arvaamattomia nykyään. Eli oikeasti tämä kytkös, jossa on poliittinen este perustoimeentulon korottamiselle, onkin myös epäedullinen ansiosidonnaisella eläville. Heistä valitettavan monella tulee 500 päivää täyteen ja laman myötä näitä on entistä enemmän.
|
|
10.12.2009 13:16
Tomppel
Mee kinaan Soininvaaran kanssa, jos uskallat: |
|
10.12.2009 14:13
Jussi Saramo
Olen juuri lähdössä Kööpenhaminan ilmastokokoukseen joten en ehdi käymään nettivääntöjä, etenkään kun yhtäkkiä tulee näin monta kirjoitusta. Lupaan palata asiaan myöhemmin. |
|
10.12.2009 14:35
Jussi Saramo
Soininvaara oli näköjään viitannut blogiini blogissaan. Kopioin osan sinne kirjoittamastani myös tähän: |
|
10.12.2009 15:45
Jorma Nordlin
Minusta perusturvan huonoon tasoon syyliisiä tiettyjen oikeistopuolueiden lisäksi on myös vasemmisto. Vasemmisto ei suostu joustamaan periaatteistaan, jotta saataisiin edes korotus perusturvaan, vaan vetää edelleen jääräpäisesti sitä linjaa jos ei saada molempia, niin ei sitten paranneta heikompiosaistenkaan etuja. |
|
10.12.2009 16:39
Prism
Mitä jos vaatisimme yhdessä, että *oikeisto* luopuu "periaatteistaan", peruu muutamat järjettömimmistä veronalennuksistaan ja nostaa sekä ansiosidonnaista että perusturvaa? Hallituksessa ei ole yhtään vasemmistopuoluetta, joten vasemmistoa on hiukkasen hankalaa, melkeinpä absurdia syyttää siitä, että perusturva ei nouse.
|
|
10.12.2009 19:46
Jussi Saramo
"Prism" on asian ytimessä. Jos oikeisto (mukaanlukiet vihreät) sanoo, että valitkaa lakkautetaanko koulut vai sairaalat, kun molempiin ei muka ole varaa, miksi oppositiossa olevan vasemmiston pitäisi valita näiden väliltä? Miten perusturvan surkea taso Suomessa voi olla opposition vika? Etenkin kun kyse ei ole rahasta vaan ideologiasta, rahaa olisi ollut isoonkin korotukseen.
|
|
10.12.2009 22:04
Jorma Nordlin
Prism |
|
10.12.2009 22:18
Jorma Nordlin
""Prism" "on asian ytimessä. Jos oikeisto (mukaanlukiet vihreät) sanoo, että valitkaa lakkautetaanko koulut vai sairaalat, kun molempiin ei muka ole varaa, miksi oppositiossa olevan vasemmiston pitäisi valita näiden väliltä? Miten perusturvan surkea taso Suomessa voi olla opposition vika? Etenkin kun kyse ei ole rahasta vaan ideologiasta, rahaa olisi ollut isoonkin korotukseen. " |
|
12.12.2009 18:21
Jaakko Meriläinen
Ohitit, niin kysyn selvemmin: |
|
15.12.2009 20:03
Antti Mattila
"Valtio ei osallistu ansiosidonnaisen rahoittamiseen, se kerätään työntekijän ja -antajan pussista." |
|
16.12.2009 16:50
Jussi Saramo
Jorma Nordlin: |
|
16.12.2009 16:55
Jussi Saramo
Jaakko Meriläinen: |
|
16.12.2009 16:57
Jussi Saramo
Antti Mattila: |
|
19.12.2009 16:04
Antti Mattila
Eli mikä on se vihreiden linja? Tiedän vain muutaman poliitikon julkisia mielipiteitä asiasta, mutta en ole tutustunut ko. puolueen viralliseen linjaukseen.
|
|
21.12.2009 0:23
Jussi
Antti: |
|
21.12.2009 11:33
Jorma Nordlin
"En siis kehu niiden aikaansaannoksia, mutta totuudessa haluaisin sinunkin pysyvän." |
|
21.12.2009 11:37
Jorma Nordlin
Tässä Soininvaaran blogikirjoituksen kohdassa kulminoituu tämänpäivän köyhien auttamisen typeryys: |
|
22.12.2009 14:02
Jussi
Perusturvan parantaminen ei ole juuttunut mihinkään muuhun kuin oikeistolaiseen politiikkaan, jossa ei olla valmiita parantamaan etuisuuksia kohti Pohjoismaista tasoa. |
|
5.1.2010 10:07
Mikael
Jussi Saramo unohtaa mielestäni keskustelussa tärkeän pointin, josta oikeisto mielellään vaikenee, mutta joka on hyvin ilmeinen syy sille, miksi peruspäivärahan korotus ei tule kuuloonkaan, vaikka kyseessä olisi kuinka halpa operaatio hyvänsä. |
|
5.1.2010 18:09
Jussi Saramo
Mikael olen täysin samaa mieltä, vaikkei se ilmeisesti kirjoituksesta käynyt ilmi. |

Uusimmat kommentit
Mitä on populismi? Jussi Saramo 2.9.2010 12:44
Mitä on populismi? Sami Suomalainen 1.9.2010 20:54
Asumisen hinta alas! Jussi Saramo 31.8.2010 12:07
Asumisen hinta alas! Mikael 31.8.2010 1:38
Eläkekeskustelu harhateillä Jaakko Portti 30.8.2010 12:08